Storing melden?
Meer resultaten
Wij doen altijd ons uiterste best om ons werk zo goed mogelijk te doen en fouten te voorkomen. Helaas kan er ondanks onze goede wil en inzet iets fout gaan.
Meldingsformulier
Kijk hieronder of we je vraag direct kunnen beantwoorden. Staat je melding of vraag er niet tussen vul dan het meldingsformulier in. We nemen meestal dezelfde werkdag nog contact met je op. Klik hier voor het meldingsformulier.
Vul deze volledig in zodat wij ons kunnen voorbereiden door bijvoorbeeld te checken welk model je hebt, wanneer deze geïnstalleerd is en of je wel of geen onderhoudsabonnement hebt.
Meest gestelde vragen
waterontharder
Ik twijfel of ik zacht water heb
Belangrijk is om eerst vast te stellen of je daadwerkelijk kalkvrij water hebt of dat er iets aan de hand is (of geweest) waardoor je mogelijke toch kalk in het water hebt (of hebt gehad). Merk je verschil met eerder? Heb je ook andere redenen om aan te nemen dat er toch kalk in het water zit?
De volgende zaken graag eerst controleren:
• Knippert het gele wieltje linksboven in het display (onder het kraantje) als je een willekeurige kraan openzet? Zo niet dan kan er een vuiltje in de flowmeter zitten. Zie video ‘Controleren flow meter’ (8 of 9). Klik hier voor de video’s
• Verbruik je de laatste tijd zout of blijft het zout niveau hetzelfde?
• Als het zoutniveau hetzelfde blijft kan het zijn dat de zout niet goed naar de bodem zakt. Bijvoorbeeld omdat het aan elkaar vastgeplakt zit. Schud het zout dan even flink door of geef een flinke klap aan de zijkant.
• Staat de bypass-kraan in de juist positie? Of heeft deze een tijdje verkeerd gestaan. We maken wel mee dat mensen deze uitschakelen als ze de tuin sproeien en vergeten hem terug te zetten. De kranen dienen in de operationele stand te staan in stroomrichting van het water (niet dwars).
• Heb je altijd op tijd zout bijgevuld? We maken wel mee dat mensen een tijdje vergeten zijn zout bij te vullen waardoor er weer kalkaanslag is ontstaan.
We zeggen altijd: “meten is weten”. We hebben daarvoor een testsetje waarmee je tientallen keren kan testen.
Als het goed is heb je deze ontvangen bij de installatie (vanaf 1-21). Als je deze niet (meer) hebt kun je deze via onze webshop bestellen. Je vindt dit via deze link.
Wij adviseren je de komende tijd regelmatig te meten. Ook juist vlak voor een regeneratie (spoelbeurt) om te checken of hij de ingestelde hoeveelheid water haalt.
Ik heb wel zacht water maar nog steeds vlekken op de kranen
Als het water wel kalkvrij blijkt te zijn en er zijn toch vlekken zichtbaar zijn volgen hieronder wat suggesties;
– We hebben wel meegemaakt dat het zeepresten bleken.
– Let op met bepaalde agressieve schoonmaakmiddelen. Deze kunnen op sommige materialen vlekken geven die op kalk lijken.
– Advies is om de kranen in geval van vlekken in ieder geval droog te houden
– Als de ontharder zout verbruikt kan ervan uitgegaan worden dat deze goed werkt. Bijna altijd zijn het dan andere mineralen die zichtbaar zijn (zoals bijvoorbeeld kalium of natrium) omdat deze niet uit het water verwijderd worden. Het grote verschil met calcium is dat deze mineralen heel makkelijk wegspoelen omdat deze oplosbaar zijn in water. Dit is bij kalk niet het geval.
De waterontharder geeft een piep-signaal
Dit kan een aantal dingen betekenen.
1. De zout is (bijna) op. Als je het zout weer aanvult dan stopt ook het piep-signaal.
2. De back-up batterij is bijna leeg. Het batterij-tekentje in het display knippert dan ook. Als je vervolgens de 9-volt batterij vervangt dan stopt het piep-signaal. Klik hier om de video te bekijken hoe je de back-up batterij kunt vervangen.
3. Er staat een ‘ERROR-CALL’melding op het schermpje. Je kunt dit verhelpen door de stekker eruit te halen en de back-up batterij. Wacht vervolgens een minuutje en doe de stekker en de back-up batterij er weer in. Als de waterontharder dan nog steeds piept, neem dan contact met ons op.
De zoutbak staat voller dan normaal met water
Er staat altijd wat water in de zoutbak. Bij de Excellentserie (zwarte) is dit ongeveer 5 cm en bij de Comfortserie is dit ongeveer 10 cm. Als het water significant hoger staat neem dan contact met ons op.
Kan ik de harsreiniger gewoon in de zoutbak gieten?
Ja dat kan gewoon bij het zout in worden gegoten. De eerst volgende spoelbeurt wordt de hars dan extra gereinigd.
Op het scherm staat 'DISSO'
Staat er ‘DISSO’ op het scherm dan is er niks aan de hand. Dit is een stap in het proces voor regenereren. Als het goed is knippert deze melding met een getal dat afloopt (dit is het aantal minuten). Na het doorlopen van deze stap verdwijnt de melding vanzelf. Dan volgt de volgende stap in het regeneratieproces.
ERROR-5 melding op het scherm
Een ERROR-5 melding treedt op als er geen of slechte verbinding is tussen de waterontharder en de afstandsbediening. Breng de afstandsbediening dichter bij de waterontharder. Mocht de melding nog steeds zichtbaar zijn, doe dan de stekker en back-up batterij eruit. Doe ze er 15 seconden later er weer in. Als het goed is wordt de verbinding weer hersteld.
ERROR CALL op het scherm
Om dit op te lossen kan geprobeerd worden een reset te doen.
Druk tegelijkertijd in gedurende 3 seconden voor een reset.
Mocht de melding nog steeds zichtbaar zijn, doe dan een harde reset (stekker en back-up batterij eruit en er weer in).
Als de Error/ CALL melding nog steeds zichtbaar is, neemt u via het supportformulier contact met ons op en helpen wij u verder.
Hoe zet ik de waterontharder in de by-pass stand?
Hoe vervang ik de back-up batterij?
Heeft u last van waterdrukverlies?
Het is goed om te kijken of dit bij meerdere kranen het geval is of bij een enkele kraan. En is het met al het water of bijvoorbeeld alleen met warm of koud water? Als bijvoorbeeld één specifieke kraan verstopt zit, kan het goed zijn om even dit zeefje (perlator) van de kraan te controleren op vuiligheid. Het kan soms voorkomen dat na installatie van de waterontharder er vuiligheid zakt naar één van deze zeefjes, doordat het water eraf is gegaan, zweven deze deeltjes niet meer rond, maar kunnen ze soms zakken naar een bepaald punt toe.
Ook kan het komen doordat u nu een tijdje zacht water hebt, hierdoor is de bestaande kalk in uw waterleiding ook langzaam aan het oplossen en kan het zijn dat er bijvoorbeeld in het zeefje van de kraan of in de douchekop kalkrestjes zitten die gedeeltelijk de doorgang blokkeren. Dit is belangrijk om even te checken en goed zelf op te lossen.
Testje met of zonder by-pass
Als er bij alle kranen drukverlies is, dan is het goed om even te testen of er verschil is als het water DOOR of LANGS de waterontharder loopt? U kan dit als volgt testen. Achter op de waterontharder is de by-pass kraan (zie filmpje over de bypass). Als u deze inschakelt loopt het water niet meer door de waterontharder maar erlangs. Geeft dit ook verschil?
Doorstroombegrenzer van de CV-ketel
Als het bijvoorbeeld alleen bij warm water is, dan kan het zijn dat de doorstroombegrenzer van de CV ketel verstopt is. We hebben een enkele keer meegemaakt dat de doorstroombegrenzer van de ketel helemaal vol met kalk zat (als gevolg van oude kalk). Dit kan door het zachte water aan het oplossen zijn. Dit kan een behoorlijk effect hebben op de doorstroming. Dit kunt u het beste door een CV installateur laten checken. In principe hoort dit bij het onderhoud van de ketel te gebeuren
Mocht geen van bovenstaande effect hebben, vul dan graag het formulier in, dan zullen we u zo spoedig mogelijk helpen.
Hoe kan ik de waterontharder ontkoppelen?
Voor Excellent serie (zwart)
1. Haal het water er af
2. Het handigst is het om de klep van binnenuit te openen, dit kan door eerst de zoutklep naar voren te trekken en dan het deksel eraf te halen. Pas wel op met bedrading aan het deksel.
3. Zet het apparaat op de bypass stand (zie filmpje bypass)
4. Haal de pinnetjes (zie foto) eruit, dit gaat soms wel wat zwaar, wat dat betreft is het aan te raden om een tang erbij te gebruiken.
5. Daarna kunt u de bypass er zo uit trekken en los neerleggen op de plank bijvoorbeeld.
6. Ontkoppel de stroom en de afvoerslang
7. Eventueel kunt u ook nog de batterij eruit halen, want anders gaat de waterontharder om de zoveel seconden piepen.
Voor het aansluiten kunt u dit stappenplan andersom weer volgen.
Voor Comfort serie (blauw)
1. Sluit de hoofdkraan af en haal de druk van de waterleiding af door een of meerdere kranen open te zetten
2. Zet het apparaat op de bypass stand zie filmpje bypass.
3. Haal de pinnetjes eruit (zie foto) , dit gaat soms wat lastig. Meestal lukt het prima door een tang te gebruiken en/of ze vanaf de onderkant met een schroevendraaier op te wippen.
4. Daarna kunt u de hele bypass er zo uit trekken en los neerleggen op de plank bijvoorbeeld.
5. Ontkoppel de stroom en de afvoerslang (op de foto ziet u daar geen slang in zitten, dat is de afvoerslang) en de noodoverloopslang.
6. Eventueel kunt u ook nog de batterij eruit halen, want anders gaat de waterontharder om de zoveel seconden piepen.
Voor het aansluiten kunt u dit stappenplan andersom weer volgen.
Lekkage of condens?
Indien u last heeft van druppels onder de koppeling of een plasje water onder in de meterkast is het goed om te controleren of dit echt gaat om een lekkage of mogelijk toch condens is. Zeker in de winterse perioden is er vaak condensvorming op de leidingen bijvoorbeeld. U kunt dit als volgt controleren: zet de deur van de meterkast open (voor doorstroming van lucht), maak de leidingen even droog met een doek. Daarna is het goed om het even later te controleren of er druppels onder een specifieke koppeling ontstaan. Is dit het geval dan is er zeer waarschijnlijk sprake van een lek. Condens bevindt zich veelal rond de gehele leiding, maar dit kan soms zo hevig zijn, dat er ook plasjes water ontstaan in de meterkast.
Heeft u last van condens, dan kan het goed zijn om te controleren of er een goede doorstroming is van de luchtstromen. Idealiter moet er in de deur van de meterkast eigenlijk een luchtrooster boven en onder in de deur zitten (soms zit er onderin een open ruimte onder de deur, dat is ook werkzaam als luchtrooster). Als dit er zit, dan ontstaat er een soort ’trek’ in de meterkast, waardoor de meeste condens zal verdwijnen.
drukverhoger
Drukverhoger maakt geluid
Zodra de drukverhoger aangaat maakt deze geluid. Dat doen alle waterdrukverhogers. We hebben bij Mooiwater weliswaar de meest zachte drukverhoger maar een geluid zul je altijd horen.
De Minibooster slaat aan vanaf 0,6 liter per minuut. Om dit te beperken kun je er een aan/uit schakelaar (bijvoorbeeld deze) tussen te zetten. Zodat je de drukverhoger bijvoorbeeld alleen gebruikt tijdens het douchen.
Maakt de drukverhoger een ratelend geluid dan is het verstandig contact met ons op te nemen.
Instructievideo’s
We hebben duidelijke instructievideo’s die je hier kunt bekijken.
Storingen buiten kantoortijden
Buiten kantooruren zijn we niet telefonisch bereikbaar. Je kunt wel altijd de instructie video’s bekijken op: www.mooiwater.nl/video. Ook tref je hieronder de meest recente handleidingen aan.
Je kunt via het supportformlier je melding aangeven of appen naar nummer 085-0604470. We zullen de volgende werkdag contact opnemen en de situatie bespreken en indien nodig een afspraak maken om het op te lossen.
Wellicht kun je een foto of video meesturen ter ondersteuning van je vraag.
Calamiteit of lekkage buiten kantoortijden
Wat te doen indien er een calamiteit is als er bijvoorbeeld een lekkage plaatsvindt en wij niet telefonisch bereikbaar zijn?
Altijd eerst de hoofdkraan dicht!
Als er een lekkage op een willekeurig punt in jouw huis is, direct de hoofdkraan dicht doen en een lokale loodgieter of installatiebedrijf bellen. Deze bevindt zich meestal voor en/of na de watermeter. Dit heeft geen gevolgen voor de waterontharder.
Interne lekkage
Als er een interne lekkage binnen in de waterontharder is en/of deze overloopt kun je het beste eerst de hoofdkraan dichtdoen en vervolgens de bypass van de waterontharder dichtdoen volgens instructie op de video. Klik hier voor de instructie video. Je kunt hierna proberen de hoofdkraan weer open te zetten zodat je weer water hebt. Je hebt dan geen zacht water meer maar wel gewoon water. Stuur vervolgens een mailtje naar info@mooiwater.nl met een korte beschrijving. We zullen zo spoedig mogelijk en uiterlijk de volgende werkdag contact opnemen en een afspraak maken om het euvel zo snel mogelijk op te lossen.
Lekkage bij aansluitingen
Als er een eventueel lekkage is bij de aansluitingen van de waterontharder kun je het beste de hoofkraan dicht doen en een lokale loodgieter of installatiebedrijf bellen om de lekkage zo snel mogelijk te kunnen verhelpen. Dit is altijd een snellere methode om ervoor te zorgen dat je zo snel mogelijk weer over stromend water beschikt. Stuur vervolgens een mailtje naar info@mooiwater.nl met een korte beschrijving. We zullen de volgende werkdag contact opnemen en de situatie bespreken en indien nodig een afspraak maken om de situatie definitief te herstellen.
Handleidingen
Installatie handleidingen
Klik hier om naar de Installatie handleidingen te gaan.
Contact met Mooiwater

Telefoon
Direct contact? Bel ons op
085-0604470

Stel direct je vraag aan ons op
085-0604470

Mail je vraag aan ons op
info@mooiwater.nl